De eerste dagen…

17.30 uur was het dan zover. We verzamelden met de hele groep op luchthaven Brussel Zaventem. Inchecken ging snel en zonder problemen en voordat we het wisten zaten we in het vliegtuig en begon de reis. Eerst naar Wenen en daarna naar Ethiopië (Addis Abeba). Daar liepen we helaas 2,5 uur vertraging op en moesten we nog een uur wachten in het vliegtuig. Desondanks zijn we zonder kleerscheuren (maar wel met een paar natte koffers) aangekomen in Rwanda (Kigali).

Iedereen z’n koffer is veilig en wel aangekomen in Rwanda. Daar stonden mama Rose Gakwandi, Jannie en Policarp op ons te wachten. Snel de gele schoolbus en de witte jeep in en daar gingen we dan… Daar gingen we, voor het eerst door Afrika. Wat een uitzicht. Iedereen keek zijn ogen uit.

We kregen volgens Policarp het laatste stukje richting Isano -Guesthouse EPR Kigali een “free African massage”. Eenmaal aangekomen snel de kamers verdeeld en die bleken erg netjes en schoon te zijn. Ook het eten is en was hier echt super! De mensen zorgen goed voor ons en zijn erg beleefd.

Na een goede nachtrust moesten we om 8.00 uur aan het ontbijt. Met heerlijk vers gebakken ei, chocopasta, jam en wit brood. Even de nacht bespreken en klaarmaken voor onze eerste trip in Kigali.

Dit was een bezoek aan het “Genocide memorial museum”. Dit was erg indrukwekkend. Er waren prachtige tuinen elk met een eigen betekenis. We hebben bijvoorbeeld geleerd dat olifanten staan voor dingen onthouden. Ook hebben we de graven bekeken waar wel 250.000 mensen zijn begraven. Toen hebben we onze tour voortgezet naar binnen.

Hier hebben we veel foto’s gezien, botten, kleding van mensen die zijn vermoord en nog veel meer. De kinderkamer maakte dikke indruk. Hier was bijvoorbeeld te lezen dat kinderen dood werden gemaakt door ze tegen de muur aan te gooien en een baby is in de armen van de moeder vermoord met een machette.

Eenmaal weer terug in het Guesthouse, kregen we een heerlijke goed verzorgde lunch (warme lunch, dat was even wennen maar erg lekker). Tijdens de lunch werd het vervolg van de dag verteld. Dit wekte veel enthousiasme op bij de groep. We gingen namelijk naar:”Mwana Ukundwa” een opvangplek van mama Rose.

We werden hartelijk ontvangen door heel enthousiaste kinderen die spontaan terug begonnen te zwaaien. We startten een korte uitleg over de geschiedenis van Mwana Ukundwa. Hier hoorden we het verhaal van Clair. Zij liet ook haar wonden zien die ze heeft opgelopen tijdens de genocide. Dit maakte een diepe indruk op de groep.

De bedrukte sfeer sloeg al snel om toen we eenmaal met de kinderen samen kwamen. Er werd veel gedanst, gezongen, gelachen en gesproken met elkaar. Vervolgens hebben de kinderen uit het huis wat optredens voor ons opgevoerd. Een toneelstuk en een mooie dans waar wij ook aan deel mochten nemen. Dit was tot een groot plezier van iedereen.

Na deze optredens namen we afscheid. En kregen we veel knuffels en high fives. We zouden daarna vertrekken, maar er werd toch nog even gespeeld met de kinderen en ook veel foto’s genomen.

Eenmaal afscheid genomen gingen we weer terug naar het guesthouse, waar weer een heerlijke maaltijd voor ons klaarstond. Na de maaltijd hebben we de dag nog even met elkaar besproken en was de dag alweer om. Nu snel naar bed en uitrusten voor de volgende bijzondere dag.

Liefs,
Elyne de Zwart
Noor Visser

Selfie!!!

4 reacties op “De eerste dagen…

1. Ha dames (en heren van de groep), fijn de goede berichten te lezen, als thuisfront zagen we ook prachtige foto’s en vrolijke films voorbijkomen, goed te lezen dat jullie ‘je ogen uit kijken’. Mooie ontmoetingen en een mooie reis verder gewenst. Huib Visser

2. Wat we reis met hindernissen er naar toe, maar gelukkig zijn jullie MET koffers op de plaats van bestemming aangekomen. Wat een gastvrijheid, wat wordt er goed voor jullie gezorgd. Leuk om jullie belevenissen op afstand te volgen. En wat een indrukwekkende ervaring, het bezoek aan het Genocide memorial museum. Gelukkig is er ook veel lol en plezier. Ben benieuwd naar het volgende verslag